تست کاربری در UX (به صورت ریموت)

در این مقاله میخوانید:

انواع مختلف تحقیقات کاربری

تحقیقات کاربری کاری است که شرکت‌های موفق در بازه‌های زمانی به صورت مداوم انجام می‌دهند، این کار آن‌ها را قادر می‌سازد تا طراحی را مبتنی بر تصمیمات بسازند، این کار باعث می‌شود که استفاده‌پذیری وبسایت بهبود یابد و نیازهای کاربران برآورده شود. گوگل، فیسبوک و توییتر همگی تیم‌های تحقیقات کاربری منحصر به فردی را دارند.

به عنوان یک مبتدی، تحقیقات کاربری می‌تواند مسئله بسیار پیچیده و سردرگم‌کننده‌ای باشد، انواع مختلفی از تحقیقات کاربری وجود دارد که باید دانست کدام را در چه زمانی اجرا کرد. جدول زیر به شما کمک می‌کند تا به صورت واضحی از این موضوع خبردار شوید، این جدول تحقیقات کاربری را در دو زاویه مختلف بررسی کرده است:

از یک طرف این جدول شامل دو بخش، معتدل‌شده و بی‌نظیر است. در حالت معتدل شده شما می‌توانید به صورت بلادرنگ با کاربر مصاحبه و مشاهده کنید. این کار را می‌توانید از راه دور و یا به صورت مستقیم انجام دهید. حالت بی‌نظیر شیوه‌ای است که در آن با استفاده از یکسری ابزار آنلاین وظایفی را تعیین می‌کنید که بعد از آن کاربر باید آن‌ها را دنبال کند. در این حالت کارهای مختلف ضبط می‌شود: برای مثال میزان نرخ کامل کردن کارها و بازخوردهای کاربری.

از طرفی دیگر جدول بالا، به دو قسمت کیفیت و کمیت تقسیم می‌شود. حالت کیفی، شیوه‌ای بسیار مناسب برای درک کردن کامل ذهن کاربران است، در این حالت می‌توانید به این موضوع که کاربران چگونه به مشکلات فکر می‌کنند و چگونه به راه‌حل‌ها می‌اندیشند، پی ببرید. اما کمیت بیشتر با اندازه‌گیری سر و کار دارد که برای آن اغلب باید متدهای آماری و علمی را به کار ببرید. 

یک چشم‌انداز وسیع‌تر

بسیار مهم است این موضوع را درک کنید که تمرکز داشتن تنها روی یک قسمت از جدول بالا می‌تواند بسیار نتیجه مخرب و بدی را در پی داشته باشد. انجام چنین کاری شما را کوته‌ فکر جلوه می‌دهد. تحقیقات کاربری درست مانند روشن کردن یک مشعل در یک اتاق تاریک است، به این دلیل که هر بار تنها یک قسمت را روشن نگاه می‌دارد و آن را واضح می‌کند. برای اینکه بتوانید تصویر بزرگ‌تری را ببینید و چشم‌انداز وسیع‌تری داشته باشید نیاز است که مشعل را در سراسر اتاق بگردانید. یکی از اشتباهات عمده‌ای که توسط استارتاپ‌های تازه‌کار بسیار صورت می‌گیرد این است که تمرکز بسیار زیادی را روی تست‌های A/B و یا تست‌های چند متغیره قرار می‌دهند. این‌ها ابزارهایی هستند که تنها روی یک قسمت یا زاویه تمرکز دارند. با انجام چنین کاری مطمئنا به داده‌های علمی مختلفی دست پیدا خواهید کرد، اما به صورت نسبی درک بسیار پایینی از اینکه چه چیزهایی به کاربران انگیزه می‌دهد، یا اینکه چگونه براساس نیازهای آنان طراحی را انجام دهید و آن‌ها را مشتاق کنید، را ارائه می‌دهد. 

تحقیقات کاربری کیفی، معتدل شده (قسمت بالا سمت چپ در جدول) به احتمال زیاد یکی از ساده‌ترین، راحت‌ترین و منعطف‌ترین شکل از تحقیقات کاربری است. در دهه‌های ۱۹۹۰ این مورد بیشتر در آزمایشگاه‌ها به آن توجه می‌شد، این کار از با استفاده از دوربین‌های آنالوگ و ضبط‌کننده‌های VHS انجام می‌شد. البته در حال حاضر نیز برخی از آژانس‌های کاری از این روش استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که چنان هم ضرورت ندارد به همین دلیل این کار تنها با استفاده از یک لپ‌تاپ عادی با استفاده از نرم‌افزارهای کاملا رایگان انجام می‌شود. این رویکرد را «تست استفاده‌پذیری از راه‌ دور» می‌نامند. این مطلب در رابطه با این مفهوم است.

چک‌لیست تست‌ استفاده‌پذیری از راه‌ دور

در این قسمت می‌توانید مواردی که برای یک تست استفاده‌پذیری از راه‌ دور لازم دارید را مشاهده کنید:

  • بودجه برای پرداخت پول به مشارکت‌کننده‌ها (۱۰-۲۰ یورو)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *